Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på 031-16 59 00

Frågor och svar (FAQ)

   

Bokning

När får jag min biljett?

Din biljett skickas ut inom 24 timmar efter att din resa har blivit bokad och kommer till den mailadressen som du uppgav vid bokning (vid bokning på helgen kan det dröja längre). Det skickas inte hem någon fysisk biljett till din adress.

Får jag en separat biljett för flyget?

Om du flyger med Norwegian får du ett referensnummer ca. en vecka innan avresa. Det skriver du ut och tar med till incheckningen. Flyger du med Niki räcker det med den biljetten som du har fått från Lion Alpin.

Har jag öppet köp?

Du har öppet köp på din resa fram till 30/9. Bokar du efter sista september har du 7 dagars öppet köp. Bokar du en resa när det är mindre än 40 dagar kvar innan avresa har du inte öppet köp.

Får jag boka en resa trots att jag är under 18 år?

Ja, men du behöver lämna in ett så kallat föräldraintyg till oss, där din målsman intygar att det är okej att du åker på resan. Det hittar du här. 

Vi reser med en bebis, vad kostar det?

Barn under 2 år betalar endast 495 kr oavsett resmål, typ av transport eller hotell. Detta under förutsättning att de sover i föräldrarnas säng eller i spjälsäng och att de inte har ett eget säte på flyget (ingen bagagevikt inkluderad). Reser ni med bebis ska detta anges vid bokningstillfället.

Vad behöver jag ha med mig?

Du behöver ha med dig ditt resebevis/biljett, giltigt pass och ditt blåa försäkringskort som du får från Försäkringskassan.

Hur avbokar jag en resa?

För att avboka en resa kontaktar du din reserådgivare på telefon 031-16 59 00 eller mail info@lionalpin.se

- Får jag tillbaka pengarna för resan om jag blir sjuk och inte kan åka?

Om du har avbeställningsskydd får du tillbaka pengarna (förutom kostnaden för av- och ombokningsskyddet) mot uppvisande av läkarintyg. Förutsättningen är att det är en oförutsedd skada/sjukdom. Har du inte av- och ombokningsskydd gäller samma regler som vid avbokning.

Vad innebär ospecificerat boende?

Det betyder att du får reda på vart du ska bo först när du kommer fram till resmålet. Boendet kan vara av mycket enkel standard och beläget i byn, i utkanten av byn eller i en grannby. Du inkvarteras på antingen ett hotell/pension, eller i lägenhet. Det kan även vara boenden som inte vanligtvis finns med i vårt sortiment.

Har ni någon snögaranti?

Lion Alpin garanterar att du kan åka skidor på din skidsemester. Våra resmål ligger i snösäkra områden där det vanligtvis är gott om snö. Det finns dock enstaka tillfällen när skidanläggningarna väljer att stänga p.g.a. snöbrist. I dessa situationer ser vi till att du blir transporterad till ett alternativt skidområde utan extra kostnad. Lion Alpins skidgaranti gäller alla våra destinationer och ingår i priset när du bokar din resa med oss.

   

Betalning

När ska min resa vara betalad?

Efter att du har bokat en resa ska du betala en anmälningsavgift inom 7 dagar. Anmälningsavgiften ligger på 1500 kr/person och är en del av resans pris. Har du valt att lägga till av- och ombokningsskydd ska detta betalas i samband med anmälningsavgiften. Resan ska slutbetalas senast 40 dagar innan avresa. 

Hur gör jag för att betala min resa? Vilka kort kan jag använda?

Du kan antingen betala via din Internetbank med hjälp av bankgiro/plusgiro eller så loggar du in på vår hemsida under ”min bokning” och betalar med kort. Inloggningsuppgifterna hittar du på första sidan av din biljett. Där kan du betala med VISA eller Mastercard. Mer information om detta hittar du på din biljett på sidan 2. Det går även att betala på telefon med kort genom att ringa till oss på 031-16 59 00.

Kan vi betala resan med flera olika kort?

Ja det går bra. Så länge ni använder ett VISA eller Mastercard. Om t.ex. två familjer är bokade under samma bokningsnummer kan varje familj betala för sig, ni väljer själva vilket belopp ni vill betala in.

När får jag min slutfaktura?

Slutbetalning skall vara Lion Alpin tillhanda senast 40 dagar före avresan om inte annat har angivits. Du får information om summa på slutbetalning och datum för slutbetalning på din biljett.

   

Tilläggsprodukter

Varför ska jag boka av- och ombokningsskydd?

För att gardera dig mot oförutsägbara händelser. Blir du eller en nära anhörig akut sjuk får du boka av resan utan kostnad (mot uppvisande av läkarintyg). Samma sak gäller om du blir uppsagd från ditt arbete. Du kan även boka om resan till en annan vecka eller destination fram till 40 dagar innan avresa. Du kan läsa mer om det här.

Varför ska jag boka en reseförsäkring?

För att du ska slippa betala för tråkiga och oförutsägbara händelser, en semesterförsäkring ger dig t.ex. 0 kr i självrisk. Vi samarbetar med Europeiska ERV och vår semesterförsäkring är ett komplement till din hemförsäkring. Du kan läsa mer om vad reseförsäkringen täcker här.

Kan jag lägga till fler dagar på mitt liftkort?

Ja, det kan du. Vi hjälper dig att ordna med detta så länge du inte har aktiverat ditt liftkort, dvs använt det för första gången.

Vad kostar det att ta med egna skidor på flyget/bussen?

Reser du med flyg måste du förboka skidfrakt, detta kostar 495:-. Åker du buss skall du anmäla att du tar med egen utrustning, men det kostar inget extra. Skid- /snowboardfodral och pjäxbag får ej fyllas med ytterligare bagage.

Varför ska jag förboka skidhyran hemifrån?

Det blir en betydligt smidigare process om du förbokar din skidhyra. Allt är betalat och klart och du behöver bara gå till uthyrningen och prova ut din utrustning.

   

Buss och Flyg

Vart hittar jag avgångstiderna?

Det hittar du på sidan 3 på din biljett. Står det inga tider där beror det på att vi inte har fått de exakta tiderna än. Du kan även hitta flyg- och busstider här.

Var kan jag se vilken terminal mitt flyg avgår ifrån?

Det kan du se på din biljett, sida 4. Annars hittar du det här.

Behöver jag ha mitt pass med mig?

Ja.

Vad kostar det att långtidsparkera vid flygplatsen?

Detta hittas lättast på den aktuella flygplatsen hemsida.

När ska man senast vara på flygplatsen?

Incheckningen öppnar 2 timmar innan avresa och vi rekommenderar att ni är på plats då.

Finns det eluttag och WiFi på bussen?

Nej.

Får man mat på flyget?

Flyger du med Norwegian får du inte det. Flyger du med Niki serveras en enklare macka och tillhörande dryck.

Kan jag beställa specialkost på flyget?

Nej.

Hur mycket bagage får jag ta med om jag åker buss?

Varje bussresenär får ta med en väska med max. 25 kg, 1 pjäxbag och ett skidfofral. Observera att väskan måste vara av rimlig storlek och i pjäxbagen och skidfodralet får det inte packas annat bagage.

Hur mycket bagage får jag ta med om jag flyger?

Bagagevikten på flyget är begränsad till 20 kg incheckat bagage (OBS! endast en väska per person). Handbagaget varierar mellan 5-10 kg beroende på flygbolag. Se exakt information på din biljett eller på vår hemsida. Skidfrakt ingår ej och måste förbokas (495 kr/person).

Kan jag betala extra för att få ta med mer bagage på flyget eller bussen?

Nej det är inte möjligt.

Kan jag lägga flera par skidor i samma skidfodral?

Nej. Endast ett par skidor per skidfodral och person får checkas in.

Jag har en lavinryggsäck, kan jag ta med den?

Vill du ta med en lavinryggsäck på flyget ska detta anmälas till Lion Alpin senast 7 dagar innan avresa, då ampullen räknas som farligt gods. Skicka in en kopia på dokumentet som beskriver innehållet i patronen och aktiveringshandtaget. Vi rekommenderar dig även att ta med IATA:s rekommendationer angående lavinryggsäckar till incheckningen. Du hittar IATA-dokumentet här.

Kan jag förboka sittplats på bussen eller flyget?

Nej det kan du inte. Har du önskemål om sittplats i bussen kan du däremot kontakta din reserådgivare.

Kan jag checka in på nätet?

I år kan du checka in online på alla våra flyg.

Med Norwegian får du en E-biljett med information om hur du checkar in online innan avresa.
Med NIKI kan du checka in på NIKI's  hemsida, här skriver du in ditt bokningsnummer samt efternamn för att gå vidare till incheckningen.

Vad gäller vid försening av buss eller flyg?

Kommer du fram till resmålet senare än planerat har du möjlighet att ändra ditt förbokade liftkort eller skidhyra utan kostnad. Ta kontakt med våra guider direkt på resmålet som hjälper dig. Observera att ändring av liftkort inte kan göras om liftkortet tagits i bruk. För missade hotellnätter ges ingen kompensation.

Vad gäller om mitt bagage blir skadat eller försenat?

Om ditt bagage skulle komma på avvägar eller skadas vid flygtransport måste du omgående göra en s.k. PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Se till att du får PIR-rapporten i original då denna krävs som underlag vid ev. ersättning enligt flygbolagets regler. Lion Alpin ansvarar inte för skadat eller försenat bagage.

Finns det bilbarnstol på transferbussarna?

Nej, det finns det inte. Barn under 2 år sitter i föräldrars knä och barn över 2 år sitter i ett eget säte. 

   

Hotellet

Jag önskar specialkost. Hur går jag tillväga?

Du talar med din reserådgivare.

Vilka tider gäller för in- och utcheckning?

Det varierar från boende till boende. Check-in sker oftast från kl. 16:00 och utcheckning mellan kl 09:00 – 10:00.

Vad gör jag med mitt bagage om jag ankommer innan check in på ankomstdagen eller åker först senare på avresedagen?

Det finns förvaringsrum i anslutning till alla våra boenden. Guiderna hjälper er med detta på plats. Vi rekommenderar dock att inte lämna några värdesaker där.

Jag anländer sent till hotellet, serveras det någon mat?

Vid sen ankomst ingår inte middag på ankomstdagen Inget prisavdrag görs för detta.

Vad består frukosten av?

Det är olika på olika hotell. Men det vanligaste upplägget är en buffé med det allra vanligaste tillbehören. Bröd, yoghurt, pålägg, juice, kaffe osv. Läs mer om just ditt hotell under hotellinformationen, eller fråga din reserådgivare.

Får jag ta med mitt husdjur?

Det är endast tillåtet på vissa enstaka hotell. Fråga din reserådgivare.

Behöver jag ta med egna lakan och/eller handduk?

Handduk och lakan ingår i alla våra boenden, även för dig som bor i lägenhet. Bor du på ett hotell med wellnessavdelning är det dock alltid bra att ha med badlakan om du planerar att nyttja denna.

Finns det internet på hotellet?

Det är olika från hotell till hotell. Det står angivet på din biljett eller på hemsidan under boendebeskrivningen.

Ingår städning?

Ja men antal gånger som rummet städas under veckan varierar kraftigt från boende till boende. Generella riktlinjer är att hotellrum städas ca 1-3 gånger per vecka. Bor du i lägenhet ingår endast slutstädning (detta gäller även för alla rum på Grafenberg Resort).

Vad händer om jag glömmer något på hotellet?

Lion Alpin ansvarar inte för kvarglömda eller förlorade saker på hotellet men vi hjälper naturligtvis till med kontaktuppgifter till hotellet för att underlätta letandet.

   

Väl på plats

När får jag mitt liftkort?

Det får du antingen på transferbussen från flygplatsen eller i ett välkomstkuvert när du anländer till ditt boende. Du behöver alltså inte själv hämta ut det.

Är det gratis att åka skidbuss?

På de flesta skidbussar åker du gratis om du har ett liftkort. Var dock noga med att åka just skidbussen och inte t.ex. postbussen. I Italien (Canazei, Campitello och Alba) kostar skidbussen extra. Du kan köpa ett veckokort för skidbussen på ditt boende.

När öppnar liftarna?

Det är olika från område till område och lift till lift. Liftarna öppnar mellan 8:30 – 09:00 och stänger mellan 15:30 – 16:30. Fråga din reserådgivare eller kolla på respektive hemsida för exakt information.

Vad kostar det att luncha i backen?

Det varierar från restaurang och skidområde men runt 8,00 Euro och uppåt för mat och dryck.

Vad kostar en öl på afterskin?

Det varierar från restaurang och skidområde men från 3,00 Euro och uppåt.

När är mataffärerna öppna?

De flesta mataffärerna är öppna mellan 07:00 – 19:00 på vardagar och 07:00 – 18:00 på lördagar. På söndagar är de allra flesta stängda. Observera att i Italien har de flesta affärerna stängt några timmar under dagen på grund av siesta.

Hur bokar jag de aktiviteter som arrangeras på plats, t.ex. picknick?

Det gör du på plats genom våra guider.

   

Skidutrustning & skidskola

Måste jag ha hjälm?

Det finns ingen lag som säger att du måste använda hjälm men vi rekommenderar det starkt. Vissa skidskolor har hjälmkrav för barn.

Vad kostar det att hyra skidor?

Det varierar beroende på destination och nivå. Du hittar priserna för skidhyra under respektive resmål.

Vilken nivå på skidhyra ska jag välja?

På de allra flesta destinationer finns det 3 olika nivåer på skidhyra som du kan välja mellan, dessa benämns olika på varje destination. Nivå 1 passar för nybörjare, du får en enklare och mjukare skida. Nivå 2 är vår vanligaste nivå och passar för en medelgod åkare. Nivå 3 passar den som har åkt mycket och kanske har specifika krav på utrustningen eller föredrar ett visst märke.

Kan jag förboka skidskola?

Ja det kan du göra. Kontakta din reserådgivare för att göra detta.

När startar skidskolan?

Bokar du gruppundervisning startar den alltid på söndagen. Det varierar dock om den sker på förmiddagen eller eftermiddagen. Bokar du privatundervisning meddelar du din reserådgivare om när du önskar få undervisningen. Detta är dock endast ett önskemål och inget som vi kan garantera.

Lion Alpin logo