Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på 031-16 59 00

Praktisk information

Här hittar du svar på det mesta som du kan tänkas behöva veta inför din resa med oss till Alperna. Finner du inte svar på det du söker är du alltid välkommen att konakta oss på 031-16 59 00 eller info@lionalpin.se.

Beställning och betalning

Alla priser är i svenska kronor. Efter beställning av resa får du ditt resebevis sänt som E-biljett för betalning av anmälningsavgift 1500 kr per person. Anmälningsavgiften är en delbetalning av resans totalpris. Tillsammans med anmälningsavgiften betalas ev. avbeställningsskydd 295 kr per person. Slutbetalning av resan sker 40 dagar innan avresa, exakt datum finns på din biljett. Du väljer själv om du vill betala med kort (VISA/Mastercard/Eurocard) på vår hemsida eller via bankgiro 467-5914 / plusgiro 713256-6 . Observera att du alltid ska skriva ditt bokningsnummer i OCR meddelandet om betalning sker via bankgiro/plusgiro.

Du kan logga in med ditt bokningsnummer och password för att göra betalning med kort eller ändra något i din bokning. Det gör du på Min Bokning.

Du hittar ditt bokningsnummer och password högst upp i högra hörnet på första sidan av biljetten som skickats till din mailadress.

Observera att du EJ kan logga in på din biljett när du har en såkallad "gruppbokning" med flera rum, olika transporter eller om ni är över 8 personer på bokningen. Vill du betala med kort eller ändra något på din "gruppbiljett" är du välkommen att ringa till oss på 031 16 59 00.

 

Betalar du från utlandet till oss?

Nedan finner du IBAN nummer och BIC kod:
IBAN: SE08 9500 0099 6018 0713 2566
BIC: NDEASESS
Kontoinnehavare: SkiTravelGroup AG 

Av- och ombokningstrygghet

För att gardera dig mot senare oförutsägbara händelser rekommenderar vi att du alltid bokar ett avbeställningsskydd. Det skyddar dig mot kostnader om du tvingas avbeställa resan pga sjukdom. Av- och ombokningstryggheten kostar 295 kr och kan tecknas vid bokningstillfället, ej i efterhand. Av- och ombokningstrygghetens omfattning framgår av de allmänna resevillkoren i punkt 3. Av- och ombokningstryggheten täcker också om den försäkrade blir uppsagd från sitt arbete i perioden 0-3 månader innan avresa mot uppvisat intyg från arbetsgivaren.

Avbokning

Avbokning av resan sker antingen på telefon, 031-16 59 00 eller via mail info@lionalpin.se. Vid avbokning ska bokningsnumret alltid uppges. Avbokning nära avresa utanför kontorets öppettider kan ske på Lion Alpin:s jourtelefon som nås genom att ringa 031-16 59 00, alternativt på mail info@lionalpin.se.

Resebevis och information

Efter beställning av resa får du ditt resebevis sänt som E-biljett. Detta innehåller viktigt information om din resa. Det är din skyldighet att kontrollera att resebeviset stämmer överens med din beställning.

Pass

Vi rekommenderar alla våra gäster att ta med sig sitt pass på skidresan. Åker du utomlands måste du alltid kunna legitimera dig, detta gör du med pass eller nationellt id-kort inom EU. Pass och nationella id-kort är de enda giltiga dokumenten som styrker identitet och medborgarskap. Du kan läsa mer om regler för detta på polisens hemsida.

Valutagaranti

Så fort du har bokat din resa och betalat anmälningsavgiften träder vår valutagaranti in. Det innebär att du är skyddad mot valutatillägg i efterhand. Valutagarantin skyddar inte mot höjda skatter, bränsle eller andra statliga avgifter. Se kompletterande särskilda resevillkor punkt 2.7.

Resans pris

Priserna styrs av utbud och efterfrågan och kan därmed justeras. Priserna avser grundpris för respektive period. Flygtillägg, busstillägg och andra tillägg tillkommer. Aktuellt pris ges vid bokningstillfället.
Priset inkluderar
• Vald inkvartering, transport och eventuella måltider.
• Ev. skatter och passageraravgifter.
• Guideservice.

Lägenheter

Lägenhetspriset är per person utifrån normalt antal personer per lägenhet. Priset inkluderar el, vatten och skatter, såvida inget annat står angivet. Sänglinne och handdukar ingår om inget annat står angivet på din biljett.

Barnrabatter

Barn under 2 år betalar 495 kr, såvida de inte upptar egen säng på hotellet eller eget säte på buss eller flyg. Barn som på avresedagen fyllt 2 år ska enligt lag ha eget säte på buss eller flyg.
Barnrabatter gäller för barn upp till 12 år och på några hotell upp til 15 år, som sover i extrabädd om inget annat anges. Aktuella barnrabatter står angivna under respektive hotell. Barnrabatt kan ej kombineras med rabatt för extrabädd. Barnrabatter kan endast fås i rum med minst 2 fullt betalande.

Dokumentation av barnens ålder

Lion Alpin erbjuder mycket attraktiva barnrabatter för barn tom 12 år. Ta med pass för att kunna dokumentera barnens ålder. Hotell, liftbolag och skidskola kräver ofta denna dokumentation för att förvissa sig om att de populära barnrabatterna inte missbrukas. Om barnets ålder inte kan dokumenteras tillkommer ett väsentligt pristillägg och avvisning riskeras.

Parkering

Lion Alpin erbjuder i samarbete med Swedavia förmånlig parkering på flygplatserna Arlanda och Landvetter.

Boka parkering på Arlanda här.

Boka parkering på Landvetter här.

Välj hotell efter antal tassar

Vi har märkt alla hotell med symbolen . Antal tassar är vår, Lion Alpins, värdering av övernattningsställets kvalité och faciliteter i kombination med avstånd till lift och centrum. Antal tassar är inte nödvändigtvis det samma som antal stjärnor enligt den lokala turistmyndigheten.

 Mycket enkel standard.

Mindre och enkla rum med begränsade faciliteter.

Bra boende med en del faciliteter

 Mycket bra boende. Det kan vara ett 3-stjärnigt hotell som är uppgraderat pga. tex läge vid liften.

Bästa kvalitet. Ett luxuöst boende med många faciliteter.

Extrabäddar i rum

När ett rum med extrabäddar bokas äger hotellet rätt att byta rum inför ankomst om inte extrabäddarna utnyttjas, tex om ett dubbelrum med 2 extrabäddar bokats till endast 2 personer så ändras det till ett vanligt dubbelrum utan extrabäddar. Då betalning av rum sker per person så är det ett rum med bäddar för det antal personer man har betalat för som man har rätt till. Extrabäddars utförande skiljer sig från hotell till hotell, det kan tex vara bäddsoffa, bäddfåtölj, ditställd extrabädd i form av tältsäng, eller del i större säng.

Städning

Antal gånger som rummet eller lägenheten städas och handdukar/sänglinne byts varierar mycket från boende till boende. 

Generella riktlinjer är:

Lägenhet:  Städad vid ankomst. Under veckan städas det inte och byts heller inte handdukar eller sänglinne.
Pensionat/Gästehaus/Landhaus: Städat vid ankomst. Städas och byts handdukar/sänglinne max en gång per vecka (på en del av dessa boenden städas det inte under veckan alls). Saknas något på rummet som toalettpapper eller dylikt skall detta meddelas till hotellpersonalen.
Hotell: Städat vid ankomst. Städas och byte av sänglinne/handdukar sker ca 1-3 gånger per vecka. Stor variation mellan olika hotell.

Pension

Dryck till maten ingår aldrig i våra pensioner. Det är viktigt att veta att kvaliteten och mängden mat varierar från hotell till hotell, tex på ett hotell serveras en stor frukostbuffé med mycket att välja mellan och på ett annat serveras kanske ljusa frallor och 2 sorters pålägg.

1/4 = Frukostpension 
1/2
 = Halvpension (frukost+middag) 
1/1 = Helpension (frukost+lunch+middag)

Middag ingår på ankomstdagen, frukost ingår på avresedagen. Vid sen ankomst ingår ej middag på ankomstdagen och vid tidig avresa ingår ej frukost på avresedagen. Inget prisavdrag görs för detta.

Lion Alpin rekommenderar

På vissa hotell/boendealternativ har vi lagt till vår symbol " Lion Alpin rekommenderar". Det är boende som ofta bjuder på de lilla extra och som vi gärna rekommenderar. Det är inte nödvändigtvis det lyxigaste alternativet utan det kan också vara ett prisvärt boende med t.ex. gästvänlig personal, trevlig atmosfär eller ett bra läge. Håll utkik efter symbolen på våra hotellsidor!

Bagage

Varje bussresenär får maximalt medbringa 1 resväska (>25 kg), 1 Pjäxbag och ett par skidor/snowboard i fodral. Skid- eller snowboard fodral får ej fyllas med ytterligare bagage. Väskan får inte vara av "hockeytrunk model" utan av rimlig storlek. Varje resenär är vid om-, i- och urlastning personligen ansvarig för sitt bagage. Lion Alpin ansvarar aldrig för förlorat, skadat eller stulet bagage. Oavsett om det sker under våra transporter, arrangemang eller av hotell anvisade platser. Varje enskild resenär ansvarar själv för att inneha en komplett reseförsäkring. Semesterförsäkring kan tecknas via din reserådgivare på Lion Alpin.


Bagagevikten på flyget är begränsad till 20kg incheckat bagage (OBS! endast en väska per person) plus 5 kg handbagage. Skidfrakt på buss är gratis, och på flyget kostar det 495 kr och måste förbokas hos Lion Alpin. Det är inte möjligt att boka detta på flygplatsen. I Skidfrakten på flyget ingår att du även får checka in din pjäxbag. 

Bilder

Det är viktigt att veta att de bilderna som vi använder oss av på vår hemsida: www.lionalpin.se kan skilja sig mot verkligheten. Det är mycket vanligt att utförande och storlek på rum varierar på ett och samma hotell. Därför ska bilder på rum på hemsidan ses som exempel.

Produkter

Priser vi anger för våra produkter tex liftkort, skidhyra och skidskola gäller endast vid förbokning hemifrån.

Alkoholpolicy

Skidåkning är en intensiv upplevelse för både kropp och själ: Mysig gemenskap, vacker natur, frisk luft och fysiska utmaningar. Många skidentusiaster förknippar gärna också sin skidresa med afterski, pubrundor och med det följer ofta nyttjande av alkohol.

Vår avsikt är inte att sätta stopp för denna kultur, men vi har en önskan om att skidresor med Lion Alpin upplevs under ordnade former, på ett sätt så att våra gäster kommer säkert ner för backen och säkert hem efter en festlig kväll.

Därför arbetar vi utifrån följande policy:

  • Lagen i Österrike och Italien säger precis som i Sverige att det inte är tillåtet att servera alkohol till ungdomar under 18 år.
  • Denna regel är Lion Alpin och SkiGroups främsta utgångspunkt, och vi informerar våra samarbetspartners på destinationerna om att detta måste respekteras.
  • Vi uppmanar föräldrar, lärare och resebyråer att ha en konversation om alkohol med sina barn och ungdomar innan de skickar iväg dem på skidresa med oss.
  • Det är viktigt att ungdomar förstår att de måste respektera de lagar som finns i landet de besöker. Lika viktigt är att förstå att de måste ta extra hand om varandra.
  • På utvalda orter arrangerar vi så kallade "pubrundor ". Gäster under 18 år får inte delta i dessa aktiviteter eftersom vi inte kan erbjuda ett alkoholfritt alternativ på dessa arrangemang.
  • När vi arrangerar picknick i backen serveras öl och vin endast till personer över 18 år. Det serveras inte starka alkoholhaltiga drycker på vår picknick.

Är du under 18 år?

Är du under 18 år och reser utan föräldrar ska målsman fylla i ett intyg att du får resa på egen hand.

Intyget finner du nedan och ska antingen skickas eller mailas till oss innan anmälningsavgiften är inbetald eller direkt efter bokningen är gjord.

Du hittar en utskriftsvänlig version av föräldraintyget här

Reklamation

Vi vill gärna höra dina synpunkter och om något inte motsvarade dina förväntningar under resan vill vi gärna veta det. Vi försöker alltid att lösa problem som uppstår på plats och vår erfarenhet är att de allra flesta problemen går att lösa direkt på resmålet. Befinner du dig på resmålet just nu och är missnöjd med något ber vi dig att kontakta våra guider. Gick problemet inte att lösa på plats skickar du din reklamation till info@lionalpin.se   

Reklamationer ska vara Lion Alpin till handa senast 20 dagar efter hemkomst. 

Lion Alpin logo