Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på 031-16 59 00

Frågor och svar om Covid-19 (FAQ)

Senast uppdaterad 28 september 2020.

Nedan kan du se en översikt över några av de vanligaste frågorna som vi får angående Covid-19. Om du inte hittar svaret på din fråga i översikten är du mycket välkommen att kontakta oss.

Om du vill se vilka åtgärder mot Coronaviruset som tillämpas på de olika destinationerna kan du se en översikt här.

 

Kan jag avboka min skidresa?

Du kan avboka din skidresa kostnadsfritt fram till 1/12 om du har bokat ett av våra egna hotell och fram till 1/11 på övriga boenden.

Efter att öppet köp har gått ut kan du inte avboka din skidresa utan att förlora anmälningsavgiften. Du kan välja att lägga till vår nya Covid-19 Trygghetsförsäkring, tänk på att detta måste göras vid bokningstillfället eller senast 7 dagar efter bokning. Dessutom kan du teckna vår av- och ombokningsförsäkring.

Kan jag boka om min resa?

Fram till 60 dagar innan avresa kan du fritt boka om din skidresa till en annan ort eller annat boende under innevarande säsong om du har vår av-ombokningsförsäkring.

Återbetalning av resa?

Fram till den 1/12  får du tillbaka alla dina pengar som du betalt in på din resa om du har bokat ett av våra egna hotell. Har du bokat något av övriga hotell har du öppet köp fram till 1/11. Efter den 1/12 eller 1/11, beroende på vilket hotell du har bokat, kan du få tillbaka dina pengar ifall du lagt till Covid-19 Trygghetsförsäkring, detta kan göras upp till 31 dagar innan avresa. Med denna försäkringen ställer vi inga frågor utan vi betalar helt enkelt tillbaka dina pengar förutom anmälningsavgiften och kostnaden för försäkringen. Läs mer om Covid-19 Trygghetsförsäkring här.

Vad händer om Utrikesdepartementet avråder från resor till området?

När Utrikesdepartementet avråder från icke-nödvändiga resor till ett land skickar vi inte ner några gäster och de gäster som är på plats transporterar vi hem så snart som möjligt. De gäster som inte kan åka på sin resa på grund av detta kommer vi återbetala samtliga pengar.

Kan jag känna mig trygg med hotellet när det gäller hygien, myndighetskrav och infektionsrisk?

Alla hotell i Österrike och Italien är endast öppna om de kan följa regelverket från sina nationella myndigheter.

Lion Alpins egna hotell kommer att vara öppna och vi följer de högsta kraven som ställts av de svenska och österrikiska myndigheterna.

  • Det kommer finnas handsprit vid alla dörröppningar
  • Middagen serveras i hotellrestaurangen i mindre grupper med kortare sittningar
  • Det finns möjlighet att äta frukost och middag på rummet – om faciliteter och kvadratmeter tillåter
  • Alla ytor kommer vara kliniskt rena och desinficerade
  • Det kommer att vara ett hygienfokus som är helt i linje med myndigheternas rekommendationer.
  • Samtliga våra egna hotell har blivit Covid-19 certifierade då de uppfyller de strängaste rengöringskraven.

Är flygplanen/bussarna fullbokade?

Vi följer lagstiftningen som finns på området. Skulle det vara så att det endast får sitta gäster på vartannat säte så kommer vi följa den regeln. Om det inte finns några bestämmelser kommer vi flyga med fyllda flygplan och bussar.

Avbruten semester och hemresa?

Om du vill avbryta din semester och resa hem i förväg är det din egna reseförsäkring som ska täcka eventuella kostnader.

Kan jag hamna i karantän i det land jag är på skidsemester i?

Som utgångspunkt nej. Om det mot all förmodan skulle ske kommer vi göra allt vi kan för att processen skall bli så enkel som möjligt.

Finns det Afterski?

Afterski i Österrike kommer inte vara som tidigare vintrar på grund av pandemin. Gäster behöver sitta ner och beställning kommer ske vid borden. Givetvis får man ändå ha en trevlig stund i gott sällskap med goda drycker, men de traditionella pjäxdanserna och dansandet på borden kommer inte att ske denna vinter. Det får vi se fram emot till dess pandemin är under kontroll. Barer kommer stänga kl. 22.00 på kvällen.

Finns det skidskola?

Skidskolan kommer att vara öppen och de kommer ha grupper på max 10 personer (som det ser ut just nu, men detta kan ändras).

Kommer det serveras buffé på hotellet?

På Lion Alpins egna hotell kommer det inte serveras buffé (som det ser ut just nu, men detta kan ändras). På de hotell som kommer ha buffé kommer den serveras på ett säkert sätt.

 

Informationen uppdateras löpande. Vi försöker informerar så gott det går om situationen gällande covid-19. Besök gärna den här sidan för eventuella uppdateringar. Datumet för den senaste uppdateringen hittar du längst upp på sidan. 

Vi ser fram emot, trots en något annorlunda skidsäsong på grund av COVID-19 och därmed begränsningar över hela världen, att välkomna våra gäster att åka skidor i Alperna och Dolomiterna.

 

 

Covid-19 Trygghetsförsäkring

Försäkringen som ger dig maximal säkerhet i den situation som världen befinner sig i idag. Med vår nya unika försäkring har du möjlighet att avboka eller omboka din skidresa upp till 31 dagar före avresan. Läs mer här.

Maximal semester, minimal planering

Vill du vara säker på att du och ditt resesällskap får en perfekt skidsemester? Låt oss sätta ihop ett skräddarsytt erbjudande som matchar dina önskemål och behov - baserat på vår expertis.

I Lion Alpins reseutbud hittar du resor till: 

Wagrain
Schladming
Saalbach
Zauchensee
Zell am See
Bad Gastein
Obertauern
Livigno
Canazei
Alba
Campitello

 

Jag vill ha ett förslag på skidresa

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom 24 timmar. Kom ihåg att du har öppet köp till 1/12 på våra egna hotell och 1/11 på övriga boenden.

031-16 59 00
LionAlpin