Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på 031-16 59 00

Frågor och svar om Covid-19 (FAQ)

Här hittar du svar på följande frågor som rör Covid-19: 

  • Avboka resa
  • Ombokning
  • Återbetalning av resan
  • Resmålet avrådes av Utrikesdepartementet
  • Kan jag känna mig trygg med hotellet när det gäller hygien, myndighetskrav och infektionsrisk
  • Är flygplanen fullbokade
  • Avbruten semester och hemresa
  • Kan jag hamna i karantän i det land jag är på skidsemester i
  • Finns det Afterski
  • Finns det skidskola
  • Kommer det serveras buffé på hotellet

Kan jag avboka min skidresa?

Du kan avboka din skidresa kostnadsfritt fram till 30/9. Efter den 30/9 kan du inte avboka din skidresa utan att förlora anmälningsavgiften. Du kan välja att lägga till vår nya Covid-19 Trygghetsförsäkring, tänk på att detta måste göras vid bokningstillfället eller senast 7 dagar efter bokning. Dessutom kan du teckna vår av- och ombokningsförsäkring.

Kan jag boka om min resa?

Fram till 60 dagar innan avresa kan du fritt boka om din skidresa om du har vår av/ombokningsförsäkring.

Återbetalning av resa?

Fram till den 30/9 får du tillbaka alla dina pengar som du betalt in på din resa. Efter den 30/9 kan du få tillbaka dina pengar ifall du lagt till Covid-19 Trygghetsförsäkring, detta kan göras upp till 31 dagar innan avresa. Med denna försäkringen ställer vi inga frågor utan vi betalar helt enkelt tillbaka dina pengar förutom anmälningsavgiften och kostnaden för försäkringen. Läs mer om Covid-19 Trygghetsförsäkring här.

Vad händer om Utrikesdepartementet avråder från resor till området?

När Utrikesdepartementet avråder från icke-nödvändiga resor till ett land skickar vi inte ner några gäster och de gäster som är på plats transporterar vi hem så snart som möjligt. De gäster som inte kan åka på sin resa på grund av detta kommer vi återbetala samtliga pengar.

Kan jag känna mig trygg med hotellet när det gäller hygien, myndighetskrav och infektionsrisk?

Alla hotell i Österrike och Italien är endast öppna om de kan följa regelverket från sina nationella myndigheter.

Lion Alpins egna hotell kommer att vara öppna och vi följer de högsta kraven som ställts av de svenska och österrikiska myndigheterna.

  • Det kommer finnas handsprit vid alla dörröppningar
  • Middagen serveras i hotellrestaurangen i mindre grupper med kortare sittningar
  • Det finns möjlighet att äta frukost och middag på rummet – om faciliteter och kvadratmeter tillåter
  • Alla ytor kommer vara kliniskt rena och desinficerade
  • Det kommer att vara ett hygienfokus som är helt i linje med myndigheternas rekommendationer.

Är flygplanen/bussarna fullbokade?

Vi följer lagstiftningen som finns på området. Skulle det vara så att det endast får sitta gäster på vartannat säte så kommer vi följa den regeln. Om det inte finns några bestämmelser kommer vi flyga med fyllda flygplan och bussar.

Avbruten semester och hemresa?

Om du vill avbryta din semester och resa hem i förväg är det din egna reseförsäkring som ska täcka eventuella kostnader.

Kan jag hamna i karantän i det land jag är på skidsemester i?

Som utgångspunkt nej.

Finns det Afterski?

Det är svårt att svara på just nu om afterskin kommer vara öppen eller ej. Om det är väsentliga förändringar på destinationerna kommer vi att informera dig innan avresa. Precis som i Sverige och resten av världen, måste vi förvänta oss att det kan finnas förändrade sätt att göra saker t.ex. mer afterski utomhus, ingen servering i baren, mer avstånd mellan borden etc.

Finns det skidskola?

Skidskolan kommer att vara öppen och de kommer ha grupper på max 10 personer (som det ser ut just nu, men detta kan ändras).

Kommer det serveras buffé på hotellet?

På Lion Alpins egna hotell kommer det inte serveras buffé (som det ser ut just nu, men detta kan ändras). 

 

Sidan uppdateras löpande.

031-16 59 00
LionAlpin