Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på 031-16 59 00

Frågor och svar om Covid-19 (FAQ)

Uppdatering 13.01.2022

 

Nedan kan du se en översikt över några av de vanligaste frågorna som vi får angående Covid-19. Om du inte hittar svaret på din fråga i översikten är du mycket välkommen att kontakta oss.

 

Kan jag avboka min skidresa?

Efter att öppet köp har gått ut kan du inte avboka din skidresa utan att förlora anmälningsavgiften. Du kan välja att lägga till vår nya Covid-19 Trygghetsförsäkring, tänk på att detta måste göras vid bokningstillfället eller senast 7 dagar efter bokning. Dessutom kan du teckna vår av- och ombokningsförsäkring. I övrigt gäller våra ordinarie avbokningsvillkor i resevillkoren.

Kan jag boka om min resa?

Fram till 60 dagar innan avresa kan du fritt boka om din skidresa till en annan ort eller annat boende under innevarande säsong om du har vår av-ombokningsförsäkring.

Krävs test för att få resa? Vad gäller om jag är vaccinerad?

Se gällande regler här.

Återbetalning av resa?

Om du har valt att lägga till vår Covid-19 Trygghetsförsäkring kan du få tillbaka dina pengar. Med denna försäkringen ställer vi inga frågor utan vi betalar helt enkelt tillbaka dina pengar förutom anmälningsavgiften och kostnaden för försäkringen. Läs mer om Covid-19 Trygghetsförsäkring här.

Så länge vi kan genomföra resorna gäller våra ordinarie avbokningsvillkor. Om något däremot gör så att vi inte kan genomföra resorna återbetalas samtliga pengar.

Vad händer om Utrikesdepartementet avråder från resor till området?

När Utrikesdepartementet avråder från icke-nödvändiga resor till ett land skickar vi inte ner några gäster och de gäster som är på plats transporterar vi hem så snart som möjligt. De gäster som inte kan åka på sin resa på grund av detta kommer vi återbetala samtliga pengar.

Kan jag känna mig trygg med hotellet när det gäller hygien, myndighetskrav och infektionsrisk?

Alla hotell i Österrike och Italien är endast öppna om de kan följa regelverket från sina nationella myndigheter.

Lion Alpins egna hotell kommer att vara öppna och vi följer de högsta kraven som ställts av de svenska och österrikiska myndigheterna.

  • Det kommer finnas handsprit vid alla dörröppningar
  • Middagen serveras i hotellrestaurangen med adekvat avstånd mellan borden
  • Alla ytor kommer vara kliniskt rena och desinficerade
  • Det kommer att vara ett hygienfokus som är helt i linje med myndigheternas rekommendationer.
  • Samtliga våra egna hotell har blivit Covid-19 certifierade då de uppfyller de strängaste rengöringskraven.
  • Vi kommer följa samtliga regler och riktlinjer från myndigheterna för att säkra en så trygg miljö som möjligt för våra gäster.

Är flygplanen/bussarna fullbokade?

Vi följer lagstiftningen som finns på området. Skulle det vara så att det endast får sitta gäster på vartannat säte så kommer vi följa den regeln. Om det inte finns några bestämmelser kommer vi flyga med fyllda flygplan.

Även bussarna kommer fyllas om det inte finns rekommendationer från myndigheter att inte göra det. I dagsläget finns inga sådana begränsningar.

På bussresorna gäller följande restriktioner:

  • Munskydd skall bäras på bussen
  • Det får inte serveras alkohol i bussen
  • Med hänsyn för dina medpassagerare ber vi dig röra dig runt så lite som möjligt i bussen
  • Främre delen av bussen använder den främre delen och den bakre använder den bakre dörren
  • Vi försöker sprida ut bokningarna så mycket det går
  • Chaufförerna kommer informera om de restriktioner som gäller
  • Sprita händerna när du går på bussen
  • Bussen saneras och rengörs noggrant innan påstigning

Avbruten semester och hemresa?

Om du vill avbryta din semester och resa hem i förväg är det din egna reseförsäkring som ska täcka eventuella kostnader.

Kan jag hamna i karantän i det land jag är på skidsemester i?

Om du mot förmodan blir smittad under resan så behöver du isolera dig på ditt boende. Du kommer behöva ta ett test och isolera dig i 5 dagar. Därefter kan du ta ett nytt test och om det är negativt kan du lämna isoleringen. Ta kontakt med våra guider på resemålet så hjälper de dig så gott de kan. Det är din reseförsäkring eller du själv som får stå för eventuella merkostnader en karantän medför.

Finns det Afterski?

Ja, det finns afterski med sittande servering.

Restauranger?

Restauranger i Österrike och Italien har öppet som vanligt, dock krävs att man är fullvaccinerad och kan visa ett covidbevis. Det krävs även munskydd när man rör sig runt i restaurangen men inte när man sitter vid bordet.

Finns det skidskola?

Skidskolan är öppen och de har grupper på max 10 personer (som det ser ut just nu, men detta kan ändras). Alla skidlärare kommer att testas regelbundet. 

Liftar och gondoler?

Alla över 12 år behöver vara fullvaccinerade och munskydd är ett krav. Vissa avvikelser kan förekomma, se här för gällande restriktioner: här.

Skidbussar?

Munskydd behövs på skidbussarna.

Kommer det serveras buffé på hotellet?

På Lion Alpins egna hotell kommer det inte serveras buffé (som det ser ut just nu, men detta kan ändras). På de hotell som kommer ha buffé kommer den serveras på ett säkert sätt.

Vad händer om jag blir sjuk på plats?

Det är samma regler i Österrike/Italien som det är i Sverige. Så skulle det vara så att du får symptom nere på plats så ska du isolera dig och uppsöka läkare för att göra ett Corona-test.

Hur blir jag isolerad?

I första hand krävs det att man isolerar sig på sitt hotellrum/lägenhet. Hotellet kommer vara behjälpligt med mat och annat som kan behövas under isoleringen.

Vad händer med övriga familjen om jag misstänks ha Covid-19?

Övriga i sällskapet behöver testa sig. Är de negativa behöver de inte isolera sig men är de positiva behöver de också isolera sig. Denna isolering gäller fram tills man testar negativt och sker på resenärens egen bekostnad eller försäkring.

Vilken sjukvård får jag som turist?

Beträffande vård så har man som EU-medborgare rätt till exakt samma vård som den inhemska befolkningen i det EU-land man befinner sig i. Detta får sjukhusen inte på något sätt göra några ändringar i. Så man har rätt till samma vård som man har i Sverige. Drabbas man av allvarligare symptom kan man bli flyttad till ett större sjukhus som har kapacitet att ta emot den drabbade personen.

Vem står för kostnaden?

Som EU medborgare är denna vård på dessa sjukhus mer eller mindre kostnadsfri, man betalar samma som lokalbefolkningen. Dock måste man ha med de blåa EU försäkringskortet som man får via Försäkringskassan. Övriga kostnader relaterat till sjukdom skall täckas av resenärens reseförsäkring. Så det är viktigt att ni ser över ert reseskydd innan ni ger er av på resan. Vi kommer hjälpa till så mycket vi kan på plats, men det är alltså resenärens reseförsäkring som i första hand skall täcka kostnader för förlängd vistelse och hemtransport vid sjukdom.

 

Informationen uppdateras löpande. Vi försöker informera så gott det går om situationen gällande covid-19. Besök gärna den här sidan för eventuella uppdateringar. Datumet för den senaste uppdateringen hittar du längst upp på sidan. 

Bästa skydd får du genom att vaccinera dig så se till att göra det i god tid innan resan.

 

 

Covid-19 Trygghetsförsäkring

Försäkringen som ger dig maximal säkerhet i den situation som världen befinner sig i idag. Med vår nya unika försäkring har du möjlighet att avboka eller omboka din skidresa upp till 31 dagar före avresan. Läs mer här.

Maximal semester, minimal planering

Vill du vara säker på att du och ditt resesällskap får en perfekt skidsemester? Låt oss sätta ihop ett skräddarsytt erbjudande som matchar dina önskemål och behov - baserat på vår expertis.

I Lion Alpins reseutbud hittar du resor till: 

Wagrain
Schladming
Saalbach
Zauchensee
Zell am See
Bad Gastein
Livigno
Canazei
Alba
Campitello
Ischgl
St. Anton

 

Jag vill ha ett förslag på skidresa

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom 24 timmar.

031-16 59 00
LionAlpin