Hitta billiga skidresor här
Ändra barnens ålder
Du kan också kontakta oss på

        

Hur tränar man inför skidsäsongen?

Håll skidformen i schack året om med Lion Alpin!

Här hittar du en övningsbank för dig som vill hålla en god skidform året om för att få ut maximalt utav säsongens skidresa.

Vi kan förebygga smärta, ömhet och skador med enkla övningar innan du åker på årets skidsemester. Få ut maximalt av alpernas fantastiska pister.


Lion Alpin Rekommenderar:

✓ Gör dessa övningar året om, få ut maximalt utav din skidsemester.
✓ Börja lätt, lyssna på kroppen och öka successivt vecka för vecka för bästa resultat.
✓ Drick vatten före, under och efter träningen.
✓ Har du inget gymkort så rekommenderar vi att du gör hemmaövningarna 1-2 gånger i veckan.
✓ Har du gymkort så kommenderar vi att du gör 1-2 gympass i veckan.
✓ Utomhuspasset rekommenderar vi att du gör i den miljö som passar dig bäst 1 gång i veckan.
✓ Ha kul!

   

10 Hemmaövningar

Dessa övningar är med egen kroppsvikt och är skonsamma för kroppen. Med dessa övningar stärker vi både de större och mindre musklerna i kroppen som vi använder vid skidåkning, vi stärker också de leder som stöttar dem. I videon kan du se hur du kan utveckla de olika övningarna för att du skall känna att du hela tiden kan utmana din uthållighet och styrka. I videon visas olika utvecklingar, börja din träning med första nivån och utveckla när du känner att du behöver mer utmaning. Varje övning rekommenderar vi att göra i 1-3 set med 10-12 repetitioner varje omgång, Kör hårt!

Läs mer om övningarna här »

    

2. 10 Gymövningar

Dessa övningar är med vikter och redskap på gymmet. Med dessa övningar stärker vi både de större och mindre musklerna i kroppen som vi använder vid skidåkning, vi stärker också de leder som stöttar dem. Vi kommer att jobba med stora muskler såsom baksida lår, rumpa och rygg. Vi rekommenderar att göra 1-3 set med 10-12 repetitioner. Om du är nybörjare så gör 1 set av varje övning och med tiden så ökar du seten och repetitionerna. Kör hårt!

Läs mer om övningarna här »

   
     

3. 10 Utomhusövningar

Dessa övningar är med egen kroppsvikt och kan göras på gymmet, i skogen eller i hemmet. Vissa övningar är mer optimalt i skogen eller i gymmet men kan skalas av så att man kan utföra dem i hemmet. Detta program är utformat för att du skall få upp en puls och sedan få ner den för att sedan få upp den igen. Här är det extra viktigt att du har tillgång till vatten, att du lyssnar på kroppen och att du utvecklar i din takt. Vi rekommenderar att du kör detta passet 1 gång i veckan. Starta passet med 5 backintervaller och avluta passet med 5 backintervaller. Passet körs i varv av 4 övningar i taget, 20 sekunder aktivitet följt av 10-20 sekunder vila mellan de 4 övningarna.

Läs mer om övningarna här »

Lion Alpin logo