Frågor och svar (FAQ)
Bokning
När får jag min biljett?
Din biljett skickas till din mail när bokningen är slutförd. Det skickas inte hem någon fysisk biljett till din adress.
Får jag en separat biljett för flyget?
Om du flyger med Norwegian får du ett referensnummer ett par dagar innan avresa. Det skriver du ut och tar med till incheckningen.
Vissa flygningar med SAS får separata biljetter, men i övrigt är det bara ditt resebevis som även agerar som flygbiljett.
Har jag öppet köp?
Du har öppet köp på din resa fram till 1/9. Bokar du efter sista september har du 7 dagars öppet köp. Bokar du en resa när det är mindre än 60 dagar kvar innan avresa har du inte öppet köp.
Får jag boka en resa trots att jag är under 18 år?
Ja, men du behöver lämna in ett så kallat föräldraintyg till oss, där din målsman intygar att det är okej att du åker på resan. Det hittar du här.
Vi reser med en bebis, vad kostar det?
Barn under 2 år betalar endast 495 kr oavsett resmål, typ av transport eller hotell. Detta under förutsättning att de sover i föräldrarnas säng eller i spjälsäng och att de inte har ett eget säte på flyget (ingen bagagevikt inkluderad). Reser ni med bebis ska detta anges vid bokningstillfället.
Vad behöver jag ha med mig?
Du behöver ha med dig ditt resebevis/biljett, giltigt pass och ditt blåa försäkringskort som du får från Försäkringskassan.
Hur avbokar jag en resa?
För att avboka en resa kontaktar du din reserådgivare på telefon 031-16 59 00 eller mail info@lionalpin.se
Får jag tillbaka pengarna för resan om jag blir sjuk och inte kan åka?
Om du har avbeställningsskydd får du tillbaka pengarna (förutom kostnaden för av- och ombokningsskyddet) mot uppvisande av läkarintyg. Förutsättningen är att det är en oförutsedd skada/sjukdom. Har du inte av- och ombokningsskydd gäller samma regler som vid avbokning. Se våra resevillkor för mer information.
Har ni någon snögaranti?
Lion Alpin garanterar att du kan åka skidor på din skidsemester. Våra resmål ligger i snösäkra områden där det vanligtvis är gott om snö. Det finns dock enstaka tillfällen när skidanläggningarna väljer att stänga p.g.a. snöbrist. I dessa situationer ser vi till att du blir transporterad till ett alternativt skidområde utan extra kostnad. Lion Alpins skidgaranti gäller alla våra destinationer och ingår i priset när du bokar din resa med oss.
Betalning
När ska min resa vara betalad?
Efter att du har bokat en resa ska du betala en anmälningsavgift inom 7 dagar. Anmälningsavgiften ligger på 2000 kr/person och är en del av resans pris. Har du valt att lägga till av- och ombokningsskydd eller/och vår Covid-19 Trygghetsförsäkring ska detta betalas i samband med anmälningsavgiften. Resan ska slutbetalas senast 60 dagar innan avresa.
Hur gör jag för att betala min resa? Vilka kort kan jag använda?
Du kan antingen betala via din Internetbank med hjälp av bankgiro/plusgiro eller så loggar du in på vår hemsida under ”Min bokning” och betalar med kort. Inloggningsuppgifterna hittar du på sidan 2 av din biljett. Där kan du betala med VISA eller Mastercard. Mer information om detta hittar du på din biljett på sidan 2.
Kan vi betala resan med flera olika kort?
Ja det går bra. Så länge ni använder ett VISA eller Mastercard. Om t.ex. två familjer är bokade under samma bokningsnummer kan varje familj betala för sig, ni väljer själva vilket belopp ni vill betala in.
Tilläggsprodukter
Varför ska jag boka av- och ombokningsskydd?
För att gardera dig mot oförutsägbara händelser. Blir du eller en nära anhörig akut sjuk får du boka av resan utan kostnad (mot uppvisande av läkarintyg). Samma sak gäller om du blir uppsagd från ditt arbete. Du kan även boka om resan till en annan vecka eller destination fram till 40 dagar innan avresa. Du kan läsa mer om det här.
Varför ska jag boka en reseförsäkring?
För att du ska slippa betala för tråkiga och oförutsägbara händelser bör du ha en heltäckande reseförsäkring så du kan resa tryggt. De flesta hemförsäkringar har en reseförsäkring inkluderat men vad de täcker varierar kraftigt. Därför bör du se över vad din reseförsäkring täcker i god tid innan avresa. Om du behöver komplettera din reseförsäkring rekommenderar vi Gouda. Du kan läsa mer om Gouda här.
Kan jag lägga till fler dagar på mitt liftkort?
Ja, det kan du. Du kan antingen ringa till oss eller själv logga in på din bokning och ändra. Tänk på att detta ska göras senast en vecka innan avresa.
Vad kostar det att ta med egna skidor på flyget/bussen?
Reser du med flyg måste du förboka skidfrakt, detta kostar 595kr på de flesta flyg förutom med Peoples där det kostar 995kr. Tänk på att det finns begränsat antal skidfrakter och det alltid måste förbokas. Åker du buss skall du anmäla att du tar med egen utrustning, men det kostar inget extra. Skid- /snowboardfodral och pjäxbag får ej fyllas med ytterligare bagage.
Varför ska jag förboka skidhyran hemifrån?
Det blir en betydligt smidigare process om du förbokar din skidhyra. Allt är betalat och klart och du behöver bara gå till uthyrningen och prova ut din utrustning.
Buss och Flyg
Vart hittar jag avgångstiderna?
Det hittar du på ditt resebevis under prisspecifikation. Står det inga tider där beror det på att vi inte har fått de exakta tiderna än. Du kan även hitta flyg- och busstider här.
Var kan jag se vilken terminal mitt flyg avgår ifrån?
Den informationen hittar du här.
Behöver jag ha mitt pass med mig?
Ja.
Vad kostar det att långtidsparkera vid flygplatsen?
Detta hittas lättast på den aktuella flygplatsen hemsida.
När ska man senast vara på flygplatsen?
Incheckningen öppnar 2 timmar innan avresa och vi rekommenderar att ni är på plats då.
Finns det eluttag och WiFi på bussen?
Eluttag finns på vissa av våra bussar men det är inget vi kan garantera.
Får man mat på flyget?
Det finns möjlighet att köpa lättare mat på flygen.
Kan jag beställa specialkost på flyget?
Nej.
Hur mycket bagage får jag ta med om jag åker buss?
Varje bussresenär får ta med en väska med max. 25 kg, 1 pjäxbag och ett skidfofral. Observera att väskan måste vara av rimlig storlek och i pjäxbagen och skidfodralet får det inte packas annat bagage.
Hur mycket bagage får jag ta med om jag flyger?
Det beror på vilket flygbolag du reser med. Du kan se bagagereglerna för ditt flyg här.
Kan jag betala extra för att få ta med mer bagage på flyget eller bussen?
Det är inte möjligt om du åker buss. Det går att göra det på vissa flyg, kontakta oss så ser vi vad som gäller på ditt flyg.
Kan jag lägga flera par skidor i samma skidfodral?
Nej. Endast ett par skidor per skidfodral och person får checkas in.
Jag har en lavinryggsäck, kan jag ta med den?
Vill du ta med en lavinryggsäck på flyget måste den packas så att den inte kan aktiveras av misstag och väskans luftblåsor måste ha tryckutjämningsventiler. Handtaget på väskan får inte vara kopplat till utlösningsmekanismen och patronen måste vara urskruvad.
Vi rekommenderar dig även att ta med IATA:s rekommendationer angående lavinryggsäckar till incheckningen. Du hittar IATA-dokumentet här.
Kan jag förboka sittplats på bussen eller flyget?
Nej det kan du inte om du åker buss. Har du önskemål om sittplats i bussen kan du däremot kontakta din reserådgivare.
Med SAS kan du checka in och förboka sittplats mot en kostnad. Incheckningen stänger 72 timmar innan avresa.
Kan jag checka in på nätet?
Med Norwegian får du en E-biljett med information om hur du checkar in online innan avresa.
Med SAS kan du checka in och förboka sittplats mot en kostnad. Incheckningen stänger 72 timmar innan avresa. Var vänlig notera att du måste boka sittplats för att kunna checka in online. Väljer du att inte göra det går det bra att checka in på flygplatsen.
Övriga flygbolag går det inte att välja sittplats eller checka in i förväg på.
Vad gäller vid försening av buss eller flyg?
Kommer du fram till resmålet senare än planerat har du möjlighet att ändra ditt förbokade liftkort eller skidhyra utan kostnad. Ta kontakt med våra guider direkt på resmålet som hjälper dig. Observera att ändring av liftkort inte kan göras om liftkortet tagits i bruk. För missade hotellnätter ges ingen kompensation.
Vad gäller om mitt bagage blir skadat eller försenat?
Om ditt bagage skulle komma på avvägar eller skadas vid flygtransport måste du omgående göra en s.k. PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Se till att du får PIR-rapporten i original då denna krävs som underlag vid ev. ersättning enligt flygbolagets regler. Lion Alpin ansvarar inte för skadat eller försenat bagage.
Finns det bilbarnstol på transferbussarna?
Det är tyvärr inte möjligt att förboka bilbarnstol på transferbussarna. Om du vill säkerställa att bilbarnstol finns rekommenderar vi att du tar med en på resan.
Hotellet
Jag önskar specialkost. Hur går jag tillväga?
Du talar med din reserådgivare.
Vilka tider gäller för in- och utcheckning?
Det varierar från boende till boende. Check-in sker oftast från kl. 16:00 och utcheckning mellan kl 09:00 – 10:00.
Vad gör jag med mitt bagage om jag ankommer innan check in på ankomstdagen eller åker först senare på avresedagen?
Det finns förvaringsrum i anslutning till alla våra boenden. Guiderna hjälper er med detta på plats. Vi rekommenderar dock att inte lämna några värdesaker där.
Jag anländer sent till hotellet, serveras det någon mat?
Vid sen ankomst ingår inte middag på ankomstdagen. Inget prisavdrag görs för detta.
Vad består frukosten av?
Det är olika på olika hotell. Men det vanligaste upplägget är en buffé med det allra vanligaste tillbehören. Bröd, yoghurt, pålägg, juice, kaffe osv. Läs mer om just ditt hotell under hotellinformationen, eller fråga din reserådgivare.
Får jag ta med mitt husdjur?
Det är endast tillåtet på vissa enstaka hotell. Fråga din reserådgivare.
Behöver jag ta med egna lakan och/eller handduk?
Handduk och lakan ingår i alla våra boenden, även för dig som bor i lägenhet. Bor du på ett hotell med wellnessavdelning är det dock alltid bra att ha med badlakan om du planerar att nyttja denna.
Finns det internet på hotellet?
Det är olika från hotell till hotell. Det står angivet på din biljett eller på hemsidan under boendebeskrivningen.
Ingår städning?
Ja men antal gånger som rummet städas under veckan varierar kraftigt från boende till boende. Generella riktlinjer är att hotellrum städas ca 1-3 gånger per vecka. Bor du i lägenhet ingår endast slutstädning (detta gäller även för alla rum på Grafenberg Resort).
Vad händer om jag glömmer något på hotellet?
Lion Alpin ansvarar inte för kvarglömda eller förlorade saker på hotellet men vi hjälper naturligtvis till med kontaktuppgifter till hotellet för att underlätta letandet.
Väl på plats
När får jag mitt liftkort?
Det får du antingen på transferbussen från flygplatsen eller i ett välkomstkuvert när du anländer till ditt boende. Du behöver alltså inte själv hämta ut det.
Är det gratis att åka skidbuss?
På de flesta skidbussar åker du gratis om du har ett liftkort. Var dock noga med att åka just skidbussen och inte t.ex. postbussen. I Italien (Canazei, Campitello och Alba) kostar skidbussen extra. Du kan köpa ett veckokort för skidbussen på ditt boende.
När öppnar liftarna?
Det är olika från område till område och lift till lift. Liftarna öppnar mellan 8:30 – 09:00 och stänger mellan 15:30 – 16:30. Fråga din reserådgivare eller kolla på respektive hemsida för exakt information.
Vad kostar det att luncha i backen?
Det varierar från restaurang och skidområde men runt 8,00 Euro och uppåt för mat och dryck.
Vad kostar en öl på afterskin?
Det varierar från restaurang och skidområde men från 3,00 Euro och uppåt.
När är mataffärerna öppna?
De flesta mataffärerna är öppna mellan 07:00 – 19:00 på vardagar och 07:00 – 18:00 på lördagar. På söndagar är de allra flesta stängda. Observera att i Italien har de flesta affärerna stängt några timmar under dagen på grund av siesta.
Hur bokar jag de aktiviteter som arrangeras på plats, t.ex. picknick?
Det gör du på plats genom våra guider.
Skidutrustning & skidskola
Måste jag ha hjälm?
Det finns ingen lag som säger att du måste använda hjälm men vi rekommenderar det starkt. Vissa skidskolor har hjälmkrav för barn.
Vad kostar det att hyra skidor?
Det varierar beroende på destination och nivå. Du hittar priserna för skidhyra under respektive resmål.
Vilken nivå på skidhyra ska jag välja?
På de allra flesta destinationer finns det 3 olika nivåer på skidhyra som du kan välja mellan, dessa benämns olika på varje destination. Nivå 1 passar för nybörjare, du får en enklare och mjukare skida. Nivå 2 är vår vanligaste nivå och passar för en medelgod åkare. Nivå 3 passar den som har åkt mycket och kanske har specifika krav på utrustningen eller föredrar ett visst märke.
Kan jag förboka skidskola?
Ja det kan du göra. Kontakta din reserådgivare för att göra detta.
När startar skidskolan?
Bokar du gruppundervisning startar den alltid på söndagen. Det varierar dock om den sker på förmiddagen eller eftermiddagen. Bokar du privatundervisning meddelar du din reserådgivare om när du önskar få undervisningen. Detta är dock endast ett önskemål och inget som vi kan garantera.