Luk menu

måndag D. 21. februari 2022

Ny i snowparken?

Ny i snowparken?

När barn väl har lärt sig svänga och stanna så kommer många till det stadiet då de vill lära sig mer och fortsätta utmana sig. Många börjar hoppa på små kullar och tar även nästa steg in i parken, som då blir som en lekplats fast i snön. I parken är det extra viktigt att vara vaksam, ha kontroll och visa hänsyn mot alla runt om. Åker du i parken med ditt barn så är det främst ditt ansvar som vuxen att hålla koll på att du och ditt barn följer de hänvisningar som nämns här nedan. I en park finns det åkare på alla olika nivåer. Därmed är skaderisken stor om du inte håller koll på hur du åker och var du befinner dig i förhållande till andra åkare.

Att som nybörjare komma in i en park kan vara ganska läskigt. Det finns många duktiga åkare som svischar förbi snabbt framför eller bakifrån. Bestäm vilket hopp/box du vill åka på, ta dig till ”startplatsen”, vänta på din tur om det är kö och åk först när vägen är fri före och efter hoppet/boxen. Stressa inte. Känner du dig osäker så fråga antingen någon som jobbar i parken eller någon du sett åka på en box eller hopp som du vill testa om tips och råd kring fart och teknik. Sen är det bara att nöta på tills du hittat rätt känsla och teknik.

Undvik att åka i landningarna

Något som tyvärr är väldigt vanligt är att skid- och snowboardåkare åker in i parken och åker ”vanlig carvingåkning” i hoppens landningar. Detta är livsfarligt. De som står och ska hoppa har noll sikt i landningen och risken för att de landar på eller krockar med någon som åker i landningen är stor. När man väl är i luften är det väldigt svårt att väja för någon som befinner sig i landningen. Tänk på detta nästa gång och förklara för barnen så att de förstår risken de utsätter sig själva och de som hoppar för. Berget är fullt av härliga pister att åka i för den som vill ta ut svängarna!

Vanliga regler och hänvisningar i en snowpark:

Överblicka så att vägen innan och efter är fri från andra åkare innan du åker på ett hopp, box, rail eller annat föremål i parken. Är det kö så åk till ”startplatsen” (strax ovanför hoppet/boxen) och vänta på din tur. För att minska skaderisken rekommenderar vi att du värmer upp innan du ger dig in i parken. Åk gärna ett par åk i pisten samt stretcha innan så att du är varm och mjuk i kroppen. Kolla in hoppets svårighetsgrad och landningsområdet innan du åker.

Kickern till hoppet kan vara formad på många olika sätt. Ett hopp som ser litet ut kan vara extra poppigt, dvs. att man flyger mer högt än långt. Våga fråga någon av de andra som står och väntar på sin tur om de har åkt på hoppet innan och hur mycket fart du behöver för att landa rätt. Se till att ingen är i landningarna i linjen du skall köra. Är det fler linjer, välj linje efter skicklighet och förhållande, och håll den hela vägen ner. Byter du linje mitt i åket ökar du risken för kollision. (En park är oftast uppdelad i 3 olika linjer. En blå för nybörjare, en röd för medelgoda samt en svart med avancerad svårighetsgrad.) Hjälm/ryggskydd/handledsskydd kan förebygga allvarliga skador.

Även om du är säker på din åkning så kan du aldrig vara säker på att ingen annan kör in i dig. Använd alltid hjälm. Sladda/sväng inte i onödan i landningarna eller framför hoppen/railsen, det blir is och knölar som kan medföra onödiga skador. Planera din väg väl. Stanna inte i landningarna eller på andra skymda ställen. Du har ansvar för att du inte skadar dig själv eller andra. Om du ramlar, ta dig så fort som möjligt ut ur landningen. Vid skador, hjälp till! Spärra av hoppet tills den skadade har kommit ur landningen eller har fått hjälp med det. Öppna inget hopp igen förrän man är 100% säker på att landningen är fri. Står du uppe på kanten vid ett hopp och ser att någon ramlat i landningen ställ dig mot de som står och ska hoppa, höj och korsa armarna tills landningen är fri. Det är mycket att tänka på men samtidigt är parkåkning väldigt kul och utmanande.

Du kommer aldrig glömma känslan när du satte din första 360 eller när du vågade och tog dig över ditt första rail. Och kom ihåg, våga fråga om tips och råd! – en duktig åkare känner sig oftast ännu duktigare om han/hon får visa och lära andra.

Tillbaka till bloggen